SIP trunking – przyszłość komunikacji VoIP
SIP Trunk jest odpowiednikiem usługi, dostępnej u tradycyjnych operatorów, ISDN PRA/BRA – to połączenie IP poprzez łącze internetowe, gdzie do konta VoIP możemy przypisać kilka/ kilkadziesiąt numerów publicznych PSTN. W stosunku do tradycyjnych rozwiązań ISDN nie ma ograniczeń ilościowych numerów przypisanych do usługi ani ilości równoczesnych rozmów (w przypadku ISDN BRA jest to przeważnie 5 numerów i 2 równoczesne rozmowy, ISDN PRA 100 numerów – 30 równoczesnych rozmów). Jedynym ograniczeniem jest przepustowość łącza internetowego i wydajność centrali IP PBX.
SIP trunking oferuje również FreePhone. Usługa jest wykorzystywana standardowo w obsłudze wszystkich abonentów i bez dodatkowych opłat. FreePhone udostępnia abonentom mechanizmy DDI/DID. Umożliwiają one przypisanie do jednego konta użytkownika wielu numerów telefonicznych. Dzięki temu klient konfiguruje tylko jedno konto w swojej centrali IP-PBX. Inną funkcjonalnością stworzoną pod kątem SIP trunkingu jest wybór prezentacji numeru np. każdy abonent może się prezentować swoim numerem lub numerem głównym firmy.
Rozwiązanie to pozwala przy zastosowaniu odpowiedniej centrali IP PBX przypisać numery publiczne bezpośrednio do poszczególnych numerów wewnętrznych, lub grup odbierających. Takie rozwiązanie pozwala na udrożnienie dostępu do firmy bez konieczności poświęcania czasu na wybieranie przez klienta odpowiednich opcji na IVR w celu dodzwonienia się do odpowiedniego działu.
Dodatkowo numeracja może być przypisana z wielu stref numeracyjnych, a odbierana w jednej lokalizacji.
Przy rozwoju firmy zapewnienie dodatkowych numerów to 5 minut konfiguracji – nie trzeba wykonywania dodatkowego okablowania z centrali miejskiej
SIP trunking na świecie
Infonetics Research institute prognozuje, że do 2013 roku składana roczna stopa wzrostu dla SIP trunkingu wyniesie 89 procent. Usługa wykorzystuje protokół SIP do przesyłania ruchu telefonicznego, omijając sieci PSTN.
Wykorzystanie usługi pozwala na całkowitą rezygnację z infrastruktury TDM – tradycyjnych linii telefonicznych. Specjaliści wyliczają, że SIP trunking obniży koszty komunikacji nawet o 40 procent.
Usługa coraz częściej znajduje się w ofercie operatorów telekomunikacyjnych w Europie i Stanach Zjednoczonych. W szybkim tempie rośnie liczba użytkowników także w Wielkiej Brytanii. Jak wynika z danych Illume Consulting, liczba sprzedanych linii w tym modelu wyniosła w ubiegłym roku 100 tysięcy, a w grudniu 2010 ma to być 300 tysięcy, by rok później osiągnąć liczbę pół miliona. W gronie klientów znajdują się zarówno duże przedsiębiorstwa oraz call center, korzystające czasami z setek łącz telefonicznych, jak również mniejsze firmy posiadające średnio 5 linii.
Dla mniejszych i średnich firm bezpośrednią korzyścią płynącą z wykorzystania SIP trunkingu jest redukcja kosztów komunikacji telefonicznej oraz całkowita rezygnacja z infrastruktury TDM. W najbliższym czasie wzrastać będzie zwłaszcza rola tego ostatniego czynnika drugiego. Coraz głośniej mówi się o efekcie synergii pomiędzy siecią komputerową i łącznością głosową. Nowoczesne systemy komunikacji składają się z wielu narzędzi przekazu, jak telefon, poczta głosowa, faks czy e-mail, pozostających często w separacji. Ujednolicenie ułatwi proces komunikowania się zarówno ze światem zewnętrznym, jak i w obrębie firmy. Poza tym w najbliższych latach przedsiębiorcy będą coraz częściej korzystać z wideokonferencji IP, transmisji wideo czy monitoringu wideo.
Przedsiębiorstwo, aby czerpać pełne korzyści z SIP trunkingu, musi spełniać dwa kryteria: posiadać nowoczesny system IP PBX oraz odpowiednie pasmo. W długofalowej perspektywie inwestycja w SIP trunking oznacza duże oszczędności.
Jakość rozmów
Trunk SIP jest odpowiednikiem infrastruktury ISDN PRA/BRA – to połączenie IP poprzez łącze symetryczne na kablu miedzianym lub światłowodzie. Choć światłowód to w Polsce rzadkie dobro, na koniec 2009 roku z tego typu dostępu korzystało 21 tysięcy Polaków (dla porównania w Szwecji ponad pół miliona).
Wybór odpowiedniej technologii i przepustowości łącza zależy od wielkości firmy, a przede wszystkim jej wymagań w zakresie komunikacji. Połączenia głosowe mogą być realizowane z zastosowaniem różnych kodeków wykorzystujących bardzo różny poziom kompresji danych. Wielkość pasma zależy od wykorzystywanych kodeków oraz liczby jednocześnie realizowanych połączeń. Jednym z najbardziej popularnych kodeków jest G.711. W tym przypadku pojedyncza rozmowa wymaga przepustowości przynajmniej 64 Kbit/s. Jednak tę wartość należy traktować jako niezbędne minimum, a operatorzy zalecają dla pojedynczego połączenia od 80 do 120 Kbit/s. Symetryczne łączę o przepustowości 2 Mbit/s pozwala na realizację około 20 równoległych połączeń.
Jakość połączenia przy zastosowaniu kodeka G.711 odpowiada tej, którą oferują tradycyjne systemy telefonii stacjonarnej. O wiele mniejsze wymagania ma kodek G.729 – w tym przypadku na jeden kanał rozmowy wystarczy przepustowość nieco powyżej 30 Kbit/s, choć jakość połączenia będzie gorsza – porównywalna do telefonii komórkowej. Operatorzy zalecają, aby użytkownicy SIP trunkingu, sięgali po opcję Quality of Service.
Zastosowanie trunków SIP, w odróżnieniu od tradycyjnych usług głosowych ISDN, realizowanych w technologii komutacji kanałów (64kbps), pozwala na obsługę dowolnej liczby połączeń jednoczesnych. Powyższa funkcjonalność umożliwia oferowanie usługi głosowej dostosowanej do potrzeb użytkownika oraz łatwe dokonywanie rozszerzeń i modyfikacji. Nieużywane w danej chwili pasmo do rozmów głosowych może zostać wykorzystane do transmisji danych.
Tagi: freephone, PABX, PBX, SIP, SIP Trunk, VoIP, VoIP Trunk, Yeastar